Friday, June 8, 2012

من اقوال سواقين التاكسي

# نملة سوداء على ضخرة سوداء في ليلة حالكة الظلمة يرزقها الله.

# إحنا عايشين في كدبة ومصدقينها.. والحكومة دورها الوحيد تراقب إن إحنا مصدقين الكدبة، ولا لأ؟!

# ولكل زمن ناسه الذين يأملون فى يوم قيامة قريب لإنصافهم من الظلم و الجور.

# التعليم لكل الناس ده يا أستاذ كان حلم جميل زي أحلام كتير راحت ومافضلش منها غير الشكل والمنظر.. على الورق التعليم كالماء والهواء.. إجباري لكل الناس.. ولكن الحقيقة الأغنياء بيتعلموا وبيشتغلوا وبيكسبوا، الفقراء مابيتعلموش حاجة ومابيشتغلوش حاجة ومابيكسبوش حاجة. ومتلقحين كلهم أوَرّيهوملك مش لاقيين لا شغلة ولا مشغلة. ما عدا طبعا العباقرة وأكيد الواد "ألبير" -ابني- مش من ضمنهم..

# طب من الآخر ح نهج زي ما كله بيهج.. واضح إن دى الخطة الحقيقية للحكومة.. إنها تخلينا كلنا نهج على بره.. بس أنا مش فاهم لو هجينا كلنا الحكومة ح تسرق مين؟! مش ح يفضل حد تسرقه!

# انت عارف أنا عندي حلم كبير.. حلم أنا عايش علشانه.. ماهو الواحد من غير حلم مايقدرش يعيش.. يلاقى نفسه عنده وخم على طول، مش قادر يتحرك من على السرير، يكتئب، يبقى عايز يموت، إنما بالحلم تلاقي الواحد يتحرك رهوان، يبقى فرّيرة، نار قايدة ماتطفيش.. أنا ح فضل كده ولعة بلف وألف وأحوش فلوس لمدة أربع سنين...

من كتاب: تاكسي - حواديت المشاوير
لـ: خالد الخميسي

No comments: